My Little Coven

My Little Coven
Lovely Dovely

Thursday, December 12, 2013

Musibah yang Menginsafkan

Bismillah.....

Runtuhan bumbung di atas tempat pembaringan aku dan anak2
Runtuh...
 
 
20/11/2013 @ 1500hrs
Berpantang Ajal Sebelum Waktu....
Alhamdulillah...Aku putra putri nenek dan atok terselamat di dalam kejadian yang tak disangka. Tiada ribut, tiupan angina mahupun hujan, pokok rambutan dan durian tumbang lalu menghempap sebahagian besar daripada rumah tempat kami berteduh. Lebih tepat ianya merupakan tempat pembaringan aku dan anak2 siang dan malam. Seperti kebiasaannya pada waktu itu aku dan anak2 sepatutnya berada di ruang tamu berehat seketika sambil menonton tv. Tetapi entah mengapa mata sangat berat dan bada terasa sangat letih. Selepas meletakkan nenek di atas kerusi rodanya manakala atok pula keluar seketika, aku merebahkan badan di katil. Putri datang menyusul. Penat dan mengantuk katanya. Baru hendak memejamkan mata.... "ummi! Mari sekejap bacakan buku untuk adik". "Nanti sekejap lagi lah adik. Ummi penat sangat ni". "Sekarang adik kata sekarang jugak!". Putra mengamuk tiba2 sambil menghentak2kan kakinya. ok!! Ummi dah geram sebab dia tak pernah macam ni. Bangun dengan rasa malas diikuti oleh putriku. Seketika kemudian sewaktu kaki terjuntai dibirai katil.."Praakkkk!!! Praaaakkkk!!"... Aku mendengar bunyi dan beberapa helai daun hijau melayang masuk melalui lubang angina di bumbung. Ranting kayu bertaburan di atas atap menerbikkan bunyi. Menarik tangan putri lantas menolaknya ke pintu yang menghubungkan ruangan tengah dan ruang tamu. Berlari menolak kerusi roda nenek. sampai di pintu tengah, alang rumah yang menyokong sebahagian besar bumbung dan dindin rebah. Kayu jeriji dan atap zink jatuh tepat di tempat aku dan putri melepaskan lelah seketika tadi.
 
Ya Allah!!! Ya Allah!!!
Amukan putra yang meminta aku membacakan buku untuknya adalah penyelamat aku dan putri atas izin Allah. Tidak dapat aku gambarkan kemungkinan apa yang terjadi andai aku membiarkan sahaja amukan putra. Pasti sahaja jeriji rumah tertusuk tepat ke badan aku dan putri. Alang rumah menimpa terus ke kepala kami. Alhamdulillah tiada kecederaan teruk sekadar Lebam dan sedikit calar. Dan sedikit kelegaan jugak kerana semua kucing kesayang kami ditempatkan di dalam rumah khas sejak 2 hari lepas. Nauzubillah... Subahannallah... Maha Besar Allah. Aku mengambil musibah ini sebagai teguran Allah bahawa tiada apa yang mampu menghalang kuasaNya. Sesungguhnya hidup dan mati ku di tangan Allah. Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah. Tetapi sehingga saat ini putri kelihatan trauma (masih lagi terutama bila hujan dan melihat pokok bergoyang). Tidurnya adakala masih terganggu. InsyaAllah semuanya akan baik saja...Bila Allah berkehendakkan sesuatu tiada yang menghalang kuasa Nya.
 
 
*dan sebenarnya ada sesuatu yang tersembunyi sejurus sebelum kejadian itu. Hanya 2 jam sebelum kejadian. Biarlah ianya aku simpan rapi di sanubari. Hanya Allah yang tahu*
 
 
ummi dayana


No comments:

Post a Comment

Tq for reading