My Little Coven

My Little Coven
Lovely Dovely

Monday, December 30, 2013

Suratan atau Kebetulan....



Bismillah...

Biar sesakit apa yang dugaan menguji
Jangan lari dari Ilahi
Biarlah untaian airmata mengalir bagai hujan
Usah disapu agar ia damai seketika
Saat kita menghitung betapa sedih dan pilunya hidup kita
Pernahkah terdetik menghitung penderitaan diluar sana
Tatkala airmata tiada untuk disapu
Tandus kering bagai gurun padang pasir
Tetaplah kuat menghadap ujian mu
Tekadkan langkah walau kaki amat berat
Jangan dihitung betapa kau derita
Renungkan mereka yang dasyat jalanannya
Senyumlah tatkala bagai tiada jalan bagimu
Hadapi dugaan dengan redha
Bilamana kaki mu tak mampu melangkah lagi
Sujudlah pada Pencipta
Merangkaklah walau dalam terpaksa
Perlu kau ingat bahawa kau tidak sendiri
Kerana Allah sangat dekat dengan mu
Tetaplah berdiri mencari  jalan Ilahi
Kerna itu bahagia hakiki


Bait kata ku tak seindah purnama tak scantik bahasa puisi. Sekadar menarikan jemari di keyboard melakarkan apa yang ada di minda hati. Suratan atau Kebetulan???? Suratan adakalanya datang saat tak dijangka dan sangkakan tapi sebagai seorang manusia whether you like it or not, you have to accept it as a fate.  Menerima sesuatu yag sakit itu ibarat menelan sebiji ubat yang teramat pahit tapi effectnya kita akan jadi lebih sihat begitu juga takdir.  Nanti ada yang cakap “memang lah senang je kau bercakap, kau tak rasa apa yang aku rasa. Kau tak duduk kat tempat aku”. Tapi kita mungkin lupa pada saat kita menerimanya dengan redha dan sabar InsyaAllah manisnya akan tiba jua.  Allah itu sentiasa bersama orang-orang yang sabar jadi bukan satu kerugian pun jika kita sentiasa meletakkan sabar itu di tempat yang tertinggi. Sebab itulah sahabat yang selalu menegur ni penting walau kadang kala tegurannya sakit nak kau dengar dan terima. Tapi kau perlu tahu itu tanda sahabat yang sayangkan sahabatnya.

"wahai orang yang beriman!mohonlah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat.Sungguh Allah bersama dengan orang-orang yang sabar" 1:153

Kalau memang dah tak mampu atau tak tertanggung kolam airmata yang sarat itu, biarkanlah ia mengalir.  Menangis bukanlah bermakna kita lemah tapi ianya satu fitrah untuk apa ianya dicipta kalau bukan untuk dialirkan. Percayalah pada saat ia keluar kita akan rasa sangat lega…. Cubalah aku pernah buat benda ni dulu. Meraung sepuas-puasnya….

Adoii kenapalah aku membebel pasal airmata plak ni. Ok ok sambung… coretan ini sebenarnya untuk memulihkan semangat aku jua. Sebab kadangkala (seringkali sebenarnya) diri ini pun tersenyum di sebalik lakonan yang tak perlukan pengarah, skrip, dan dialong pun. Just smile as big as you can. Smile smile smile…. Hidup terlalu singkat untuk berduka sedangkan banyak benda nak kena repair.. Tak semua impian  kita akan tercapai kadang-kadang sesuatu yang Dia kurniakan bukan dengan sekelip mata kita akan dapat.Satu kebetulan jika ianya mampu kita raih dalam sekelip mata, anggaplah ia satu rezeki yang Dia anugerahkan.

Pernah dengar dan selalu dengar kan “kalau nak hati seseorang manusia itu, kita kenalah perbaiki diri kita dengan mencintai pemilik hati manusia itu”. Kerana apa????  Sebab Allah akan hadirkan seseorang yang Dia cintai untuk kamu bukan yang kamu cintai”. Sabar dan redhalah andai dia bukan yang tersurat  untuk bersamamu ,nanti  akan insan yang terbaik.Kita berhak untuk memilih apa yang kita mahu tapi kadangkala kita sering  tersilap percaturan maka untuk itu  sediakan ruang seluas mungkin untuk redha, tebarkan selebar-lebarnya keikhlasan dengan suratan dan takdir. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Bila datangnya ujian sebegini,bersedialah untuk menjadi manusia yang redha. Redha tak akan datang sendiri tapi ia perlu dicari bukan dengan hanya berduka dan meratap pada yang telah hilang..

Kita mungkin hanya mampu memberi coretan nasihat, tapi diri yang menanggung harus lebih tabah dan kuat. Tetaplah tersenyum  akan kamu tak punya apa-apa masalah yang harus digalas. Masih banyak isu yang sewajarnya menjadi  keutamaan kita. Penderitaan kita ni kadangkala setitik sahaja..

"Kita minta apa yang kita mahu tapi Dia bagi apa yang kita perlu"

"Love the love you have",cintai sepenuh hati apa yang kamu ada sebelum mencari yang belum pasti  InsyaAllah bahagia menanti di hujung sana.Yang berlalu kita jadikan satu pengajaran dan pengalaman untuk kita menjadi seorang hamba yang lebih baik dari semalam..

"In life, what sometimes appears to be the end is really a new beginning".

Cetusan rasa ini bukanlah bermakna diri ini tersangat bagus malah teramat jauh dari bagus pun. Cuma ianya sekadar perkongsian untuk kita sama-sama rasa manisnya menuju jalan Allah…..

Ummi Dayana




No comments:

Post a Comment

Tq for reading