My Little Coven

My Little Coven
Lovely Dovely

Tuesday, January 7, 2014

Perfect Ummi or Super Ummi???


Bismillah...
Ok...Bila bernakap tentang nak jadi ibu bapa yang sempurna aku selalu tertanya.. Perlu ke jadi sempurna? Perlu ke semuanya tak ada kesilapan dan kesalahan langsung? Hmmmmm...tak...Bagi aku tak perlu. Didik anak2 untuk jadi ibu dan bapa macam kita juga. Sebab one day mereka ni akan jadi ibu dan bapa kan. Kalau nak anak2 jadi baik, bagus, kita ibu bapa kenalah jadi baik dan bagus dulu. Ni anak disuruh pandai itu ini tapi ibu bapa cincai bocai je. Didik anak2 juga tak perlulah jadi macam kita. Kalau ibu bapa doktor tak perlu paksa anak2 jadi doktor juga. Let them be what they want to. But kita guide agar mereka tak silap langkah...

Aku adalah single ummi. Mendidik mencari rezeki semuanya atas bahu aku. Aku tak pernah paksa anak2 untuk jadi apa yang aku ingin mereka jadi. Aku guna konsep "tunjuk perlihatkan ajar terapkan sokong". Sebagai contoh, puteri suka melukis, aku belikan pensil warna buku lukisan. Bila dia luahkan perasaan di atas kertas lukisan, aku akan minta dia menceritakan semula tentang apa yang dia lukiskan. Memintanya bercerita tentang sebab kenapa mengapa dan sebagainya akan merangsang minda dia. Bagi putra pula dia suka explore dunia luar. Tangkap serangga, cipta mainan sendiri. Sama juga. Aku akan tanya semua rasional tentang apa yang dia lakukan. Jika benda itu salah maka aku akan menerangkan implikasi perbuatannya. 

Anak2 tak perlu diherdik selalu. Gunakan pendekatan positif dalam mendidik mereka. Instead bertanya "dah solat?" yang pastinya anak2 boleh menipu sebab takutkan kita. Maka cuba tukar "anak ummi yang baik pasti sudah solat sebab Allah sayang orang yang solat".

Menjadi super ummi tak mudah sebab kat rumah ni ada sepasang anak2. Kalau dengan yang puteri ummi kena jadi seayu mungkin mendidik. Bila dengan putra pula adakalanya ummi bertukar jadi pengusti. Sebab tak kan nak ajak boy main barbie doll. Kena lah main bola sepak, lastik pokok.....That's me....

Ummi Dayana

No comments:

Post a Comment

Tq for reading