My Little Coven

My Little Coven
Lovely Dovely

Sunday, December 29, 2013

Kayakah kita??????


Bismillah....
Usai menyelesaikan semua kerja rumah termasuk memasak untuk lunch, baca email jap then buka fb. Terpandang foto ni yg diupload oleh seorang rakan fb. Terlintas terus di benak yang membuatkan hati ini menjadi sayu. "KALAU DAH MISKIN TAK PAYAH NAK SEKOLAH TINGGI"... Ayat ini pernah dilemparkan untuk aku sendiri. Andai sahaja waktu itu aku mengakui kata2 itu pastinya aku tak berusaha untuk mencari wang demi ilmu. Mudahnya orang yang melafazkan kata2 itu kan. Agak2nya pernah tak kita sendiri lafazkan pada orang lain yang kurang kemampuan tatkala kita kaya raya punya segalanya?? Fikirkan apa natijahnya kata2 itu kepada anak kecil  andai jiwanya tak cukup kuat untuk FIGHT BACK... Miskin atau kaya, setiap manusia wajar diberikan peluang untuk menuntut ilmu. Allah sendiri pun tidak memilih kasih sayang. Kita hambaNya je yang bangang...

Bila aku jadi nurse, aku pernah dengan orang cakap "KALAU DAH ATHU TAK ADA DUIT JANGANLAH SAKIT".. Weiii hello hello hello.....korang ingat sakit tu suka2 ke orang nak minta??? Tadah tangan pastu cakap "Ya Allah bagilah aku kanser tahap 4".. Ada ke? Ada ke? Orang yang cakap macam tu pada orang yang sakit yang kurang kemampuan bayar bil tu bagi aku memang wajar kena pijak perut. Kalau diberi pilihan dia pun tak nak sakit. Dia pun nak sihat sepanjang waktu.

Sila beringat...saat ini mungkin dia miskin...anak2 pergi sekolah pakai baju compang camping koyak tampala sana sini. Suatu waktu anak2 itulah yang paling berjaya sebab dia perlu berusaha keras untuk berjaya. Sedangkan anak2 kita yang biasa kita mewah kan hanya penyusah kita waktu tua. Hati ini mungkin si miskin sakit melarat. Siapa tahu suatu waktu kita yang sakit tak bangun2...Jangan mudah melafazkan kata2 yang mengguris hati si miskin kedana. Siapa tahu doanya lebih murni dari kita....

Semoga aku bukanlah golongan yang merendahkan orang lain tatkala aku punya segalanya....

Ummi Dayana...

No comments:

Post a Comment

Tq for reading